Voda jako prevence onemocnění

Voda jako prevence onemocnění

Každému je známo, že voda je nejdůležitější živinou pro naše zdraví a optimální fungování organismu. A rovněž je velmi často pití vody podceňováno, přičemž voda je snad nejdostupnější látkou. Bez jídla můžeme žít celé týdny, ale nikdo nepřežije bez vody déle než pár dní.

Voda je nejhojnější látkou v našem těle a tvoří více než 60 procent naší tělesné hmotnosti. A vodu naše tělo běžně ztrácí každodenními činnostmi jako jsou pot, dýchání, močení, stolice. Proto je důležitý její pravidelný přísun, abychom si udrželi zdraví nebo se zotavili z onemocnění. Bez dostatečného množství vody v našem těle nebude fungovat nic optimálního.

Dobře hydratovaná buňka je zdravá buňka a zdravá buňka žije déle. Navíc je hydratace jedním ze způsobů, jak zabránit procesu stárnutí. Voda je také důležitá pro detoxikaci našeho těla, pro odstraňování toxinů, které se z našeho těla vyplavují rychleji, pokud je tělo dobře hydratováno.

Kolik vody mám denně vypít?

Zjednodušeně řečeno, naše tělo potřebuje minimálně 8 sklenic čisté vody denně, aby si udrželo základní funkčnost. Při tomto množství se můžeme vyhnout riziku dehydratace. Avšak pro optimální zdraví a zpomalení procesu stárnutí budeme potřebovat vody víc. Množství vody bude záviset na naší hmotnosti, přičemž bychom měli vypít přibližně 60 ml vody na 1kg hmotnosti. Pozor na kofein a alkohol, ty působí jako diuretika a budou podporovat močení. Tyto nápoje naše tělo zkrátka o vodu okrádají.

Příznaky dehydratace

Pokud tělo dospělého člověka přijme méně než 2 litry čisté vody (8 sklenic) denně, v počátečních stádiích nebudeme pociťovat žádné extrémní příznaky, které by upozorňovali na dehydrataci. Naše tělo je úžasné v tom co dělá a dokáže si poradit i s nedostatkem tekutin kompenzačními mechanismy, které zahrnují zejména hormonální a cévní systém.

Celá kompenzační operace začíná od hypothalamu, což je mozková struktura lokalizovaná v diencefalonu, nebo mezimozku. Hypothalamus je kontrolním střediskem pro všechny tělesné procesy a plným právem se spojuje s označením mozek mozku. Hypothalamus neustále monitoruje hladinu vodního hospodářství. Dochází-li ke sníženému příjmu tekutin a související dehydrataci, začíná stimulovat ledviny a játra. Ledviny vylučují enzym renin, zejména při poklesu krevního tlaku z důvodu dehydratace. Angiotenzinogen je krevní protein, který je díky aktivitě reninu syntetizován v játrech na angiotensin I a následně konvertuje na angiotensin II enzymatickou akcí endoteliálních buněk plic. Angiotensin II provede svou akci, která je ve velké míře provedena endokrinními žlázami:

  • Stimuluje uvolňování aldosteronu kůrou nadledvinek – zvýšená sekrece aldosteronu odráží zvýšené množství angiotensinu II, vysoké hodnoty draslíku a nízkou hladinu sodíku. Hladina sodíku v krvi ovlivňuje hladinu produkovaného aldosteronu, tj. je-li hladina sodíku nízká, kůra nadledvinek sekretuje více aldosteronu, čímž se dosáhne jeho uchování v našem těle. Aldosteron vždy zvyšuje reabsorpci sodíku a sodík bude zadržovat i vodu.
  • Stimuluje uvolňování ADH hypofýzou – antidiuretický hormon podobně jako aldosteron bude uchovávat vodu v tělesném systému. Sekrece ADH stoupá při nedostatku tělesných tekutin a rovněž stojí za konstrikcí krevních cév a zvýšením krevního tlaku.
l8hscz

Esenciální hypertenze

Jedním ze způsobů, jak tělo zadrží více tekutin je zúžení krevních cév a zvýšení krevního tlaku. Tato situace může vést k tvz. esenciální hypertenzi, což je nejčastější forma endokrinní hypertenze. Protože hydratace není předmětem laboratorních testů, v případě vysokého krevního tlaku bez evidentní příčiny se bude medicína odvolávat na esenciální hypertenzi. Více méně nepátrá po příčině, ale nastupují farmakologická řešení. Možná by bylo vhodnější považovat vysoký krevní tlak za příznak, zatímco skutečnou příčinou může být subklinická dehydratace.

Bolest

Bolest je dalším signálem našeho těla, který nás může upozornit na nedostatek vody v tělesném systému. Bolest je poplašným signálem, který bychom neměli umlčet. Bolest může být generalizovaná nebo lokalizovaná. Mezi první místa, kde se objeví jsou obvykle klouby. Chrupavka je obklopena synoviální tekutinou, která snižuje tření při výkonu pohybu a vyživuje chrupavku. Užívání léků proti bolesti neléčí bolesti kloubů, ale pouze maskuje základní onemocnění, kterým může být nedostatečná hydratace.

Mimo jiné, pokročilá stadia dehydratace povede k závratím, dezorientaci a selhání ledvin.

Jak zvýšit příjem vody

Jak jste na tom s hydratací vám naštěstí řekne barva moči jako docela přesný indikátor. Normální barva moči je téměř bezbarvá až světle žlutá. Pokud se stane tmavě žlutou nebo červenou, může být indikátorem časných příznaků dehydratace a také nás upozorňuje, že naše ledviny pracují extrémně obtížně pro konzervaci a uchování vody v našem těle. Pokud už nyní pijete dostatečné množství vody, tj. 12 až 15 sklenic vody denně, pokračujte takto dále.

Pokud ne a chtěli byste zvýšit příjem čisté vody, dělejte to pomalu a postupně během několika týdnů. Pamatujte, že sůl a voda vždy patří k sobě. Jak se zvýší náš příjem vody, zvýší se i močení a spolu se ztrátou tekutin, vylučujeme mnoho soli, minerálů a vitamínů. Bez adekvátního množství soli, nedokáže naše tělo vodu ve vnitřním prostředí udržet. Pokud zároveň nepřidáme adekvátní množství soli do stravy, zvýšením močení se zvyšuje riziko narušení rovnováhy elektrolytů a ztratíme mnoho vitamínů a minerálů. Voda bez soli není schopna zůstat v našem těle dlouho a zároveň se nedostane ke všem buňkám. I když je sůl důležitá, je třeba s jejím příjmem pracovat s obezřetností, abychom nedosáhli přesného opaku našeho záměru. Nesmíme to se solí přehnat, ale spíše pozorovat reakce vlastního těla.

Abychom si zpestřili svůj pitný režim zejména v letním období, můžeme si připravit bylinný nálev za studena. Jedná se v podstatě o vodní výluh čerstvých léčivých bylinek nebo ovoce a zeleniny. Pitná voda získá jemnou chuť našich oblíbených bylinek, což nás může motivovat k dodržování svého pitného režimu. Výběr bylinek můžeme ponechat jen na naší chuti a fantazii nebo sledovat určitý zdravotní benefit. Postup je velmi jednoduchý.

Potřebujeme džbán, do kterého nasekáme nebo natrháme čerstvé bylinky. Zalijeme vodou a necháme nejméně 2-4 hodiny louhovat. Uvádíme pár typů fytoterapie:

  • voda_textBazalka a meloun - vodním melounem obohaceným o bazalku získáme antimikrobiální nápoj, bazalka pomáhá cirkulaci krevního oběhu a zklidňuje bolest. 
  • Máta a meduňka - máta ve vodě je skutečně studeným balzámem v horkém letním počasí. Kromě toho je excelentní bylinkou pro všechny druhy trávicích obtíží. Meduňka je známým sedativem, zklidňuje nervový systém a příznivě působí na vylučování gastrických šťáv. A navíc, obě rostliny mají antivirální potenciál. 
  • Heřmánek - květiny heřmánku jsou velmi jemné a pomáhají zmírnit stres, úzkost a podpoří relaxaci našeho těla. Zmírňují zažívací potíže, bolest, nevolnost a průjmy. Výborně se hodí k jiným bylinám, jako je levandule nebo meduňka ke zvýšení pocitu relaxace. 
  • Tymián a jahoda – díky této kombinaci získáme z jahod výbornou sladkou chuť a také dávku antioxidantů. Tymián je bylinkou s výraznou antimikrobiální aktivitou a posilovač imunitního systému. 
  • Zázvor – je opět bylinkou, která pomáhá s trávicími obtížemi, má protizánětlivé a antioxidační vlastnosti. Nápoj získá příjemnější chuť, pokud do výluhu přidáme i plátky citronu. 

Závěrem, voda je důležitá a nepostradatelná pro každý jeden buněčný proces v těle. Potřebujeme pít víc vody než si myslíme a tímto způsobem můžeme působit preventivně vůči onemocněním nebo léčit mnoho běžných a seriózních onemocnění moderní společnosti. Pokud je naše tělo chronicky dehydratováno, vystavujeme se stejnému efektu, který nastává pod vlivem psychologického nebo emočního stresu. Z každé perspektivy, dehydrataci můžeme považovat za jeden z hlavních stresových faktorů a může stát za celou řadou onemocnění.

Obsah web stránky je primárně zpracován podle názoru autora, pokud není citováno jinak. Informace jsou určeny pro osobní zájmy čtenáře, bez poznání anamnézy a kontraindikací individuálních podmínek čtenáře a nenahrazují standardní zdravotní péči. Žádná z informací této web stránky není určena a neměla by být považována za zdravotní poradenství. Prosím, konzultujte svůj zdravotní stav s lékařem předtím, než začnete jakýkoli léčebný program, a to zejména pokud jste těhotná, kojící nebo užíváte medikaci nebo se léčíte ze zdravotních problémů.